top of page

Hakukoneystävällisyys vs. hakukoneoptimointi – mitä eroa niillä oikeasti on?

Tuntuuko siltä, että hakukoneystävällisyys (SEO-ystävällisyys), google-näkyvyys tai hakukoneoptimointi on kaikki samaa höttöä, et oikein osaa erottaa mikä tarkoittaa mitä? Tai et oikeastaan ole ollenkaan kartalla siitä, mitä hakukoneoptimointi edes on? Ja mikä merkitys sillä on. Tai mikä sitten on hakukoneystävällinen sivusto?


Et ole ainut.


Alasta liikkuu monenlaista sisältöä ja erilaisia termejä vilisee keskusteluissa. Ei ole ihme, jos asiakkaana olet epävarma siitä, mitä olet oikeasti ostamassa.


Yrittäjänä sinun on kuitenkin hyvä ymmärtää oman verkkosivustosi tilanne ja tarpeet. Olit sitten teettämässä aivaan uutta saittia, siirtämässä sivua alustalta toiselle tai uudistamassa vanhaa sivustoa. Ja että verkkosivun näkymiseen hakutuloksissa voidaan oikeasti vaikuttaa.


Haluankin avata nyt selkeästi, mitä hakukoneystävällisyys ja hakukoneoptimointi tarkoittavat – ja miksi sillä on väliä, kun olet ostamassa uusia verkkosivuja tai päivittämässä nykyisiä.


🧩Hakukoneystävällisyys = tekninen valmius, ei näkyvyystakuita


SEO-ystävällinen sivu on rakennettu niin, että hakukoneiden on helppo lukea ja indeksoida se, eli lisätä hakemistoonsa.


Hakukoneystävällinen sivusto on:

  • mobiiliystävällinen ja nopeasti latautuva

  • rakenteeltaan looginen

  • hyvin mietitty ja käyttökokemukseltaan helppo asiakkaallesi

  • sisältää ehkä metatietoja, kuvien alt-tekstejä ja kenties jonkin SEO-lisäosan


Hakukoneystävällisellä sivulla kuitenkaan mitään varsinaista optimointityötä ei ole tehty:


  • Ei ole tehty avainsanatutkimusta,

  • ei laadittu SEO-strategiaa,

  • ei luotu kohdennettua sisältöä,

  • eikä tuloksia seurata laajasti.


SEO-ystävällinen sivusto ei takaa näkyvyyttä hakutuloksissa – mutta toimii hyvänä pohjana, jos optimointia tehdään jatkossa.



🌸Hakukoneoptimointi eli SEO = tavoitteellinen näkyvyyden rakentaminen


Hakukoneoptimointi on kokonaisvaltainen palvelu, joka tähtää parempaan hakunäkyvyyteen eli sijoittumiseen esim. Googlen hakutuloksissa.


SEO sisältää joukon toimenpiteitä sivustolla ja sen ulkopuolella, joilla pyritään kasvattamaan luonnollisen (orgaanisen) liikenteen määrää eli lisää vierailijoita sivustollesi. Eikä mitä tahansa liikennettä vaan mieluiten laadukasta liikennettä, eli potentiaalisia asiakkaitasi ja tuotteesi ostajia.


Hakukoneoptimointi sisältää:

  • Avainsanatutkimuksen

  • Kilpailija-analyysin

  • Sisältöä, joka vastaa oleellisiin hakuihin

  • Teknistä optimointia

  • Ulkoisten linkkien hankkimista

  • Sisäisten linkitysten suunnittelua

  • Strategian, jolla liikennettä seurataan ja kasvatetaan

  • Tulosten seurantaa ja kehittämistä


SEO on strategista ja jatkuvaa työtä, jonka tavoitteena on nostaa sivustosi hakutulosten kärkeen silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii juuri sinun tarjoamiasi palveluja tai tuotteita.


Näkyvyyttä voidaan kasvattaa sekä ostopolun alussa oleville asiakkaille sekä heille, jotka ovat jo ostohousut jalassa, valmiina painamaan "varaa", "tilaa" tai "osta"-nappia sivuillasi. Riippuen yrityksesi tavoitteista.


💸Miksi panostaa SEOON eikä vaikkapa maksulliseen mainontaan?


Voidaan ajatella, että SEO eli hakukoneoptimointi on markkinointipanostus yritykseesi. Aivan samalla tavalla kuin laittaisit rahaa kuukausittain Metan tai Googlen mainoksiin.


Erona on, että kerran saavutettu näkyvyys hakukoneissa säilyy pitkään, kun taas näkyvyys mainosten kautta kestää vain kampanjan ajan.


En toki sano, etteikö mainoksia kannattaisi pyörittää. Niillä voidaan jopa tukea näkyvyyden rakentamista. Mutta ellei SEO pohjatyötä ole tehty, saat jatkuvasti kipata rahaa maksullisiin kampanjoihin, mikäli haluat kasvattaa kävijämäärää sivustollasi.


Tähdentäisin, että ennen kaikkea hakukoneoptimointi on investointi, joka kantaa hedelmää pitkällä tähtäimellä. Ja hyvä investointi maksaa itsensä aina takaisin. Sillä mitä on kerran hyvin rakennettu, säilyy ja kestää aikaa.


Oikeilla keinoilla ja eettisesti tehty sivusto-optimointi tuo lisää näkyvyyttä ja kävijöitä sivullesi kauan sen jälkeen kun toimenpiteet on tehty.


Jotta en anna kuvaa, että tämä kaikki on liian hyvää ollakseen totta, niin todettakoon, että optimoinnille ei koskaan voida kuitenkaan antaa takuita. Sillä Googlen hakutuloksiin vaikuttaa hyvin hyvin moni asia ja loppujen lopuksi riippuu tuotteestasi, kääntyykö kävijä ostavaksi asiakkaaksi.


Lisäksi on hyvä ymmärtää että SEO on parhaimmillaan jatkuvaa työtä. On todella tärkeää tarkkailla sivuston tilannetta itse optimointiprojektin jälkeenkin. Useasti SEO työtä esim. sisällöntuotannon muodossa kannattaa jatkaa varsinaisen optimointiprojektin päätyttyä.


Siihen saat kuitenkin valmiin suunnitelman ja stepit miten toimia, sillä strategia sisältyy yleensä hakukoneoptimoinnin kokonaisuuteen. Näin voit helposti pysyä ajan hermolla ja tehdä oleellista sisältöä sivulle itse. Tai voit jatkaa yhteistyötä optimointia tekevän tahon kanssa esim. kuukausisopimuksella.


🧩 Miksi tämä ero hakukoneystävällisyyden ja optimoinnin välillä on tärkeä tietää?


Yrittäjä saattaa luulla ostavansa “hakukoneoptimoidun” sivuston, kun saa verkkosivun toimittajalta teknisesti SEO-ystävällisen sivun. Yleensä optimointi on erillinen palvelu, joka sisältää paljon työtä ja sitä on vaikea ympätä mukaan nettisivuprojektiin.


Yrittäjälle saattaa tulla pettymys nettisivun rakentamisen jälkeen, kun liikennettä ei tule mielin määrin lisää – ja tässä kohtaa ymmärretään, että näkyvyyden eteen olisi voinut tehdä enemmän.


SEO on erillinen, konkreettinen palvelu, jonka voit tilata sivustoprojektin jälkeen.


Siis...


Jos olet miettimässä uuden verkkosivun tilaamista, alustavaihtoa tai nykyisen uudistamista, suosittelen miettimään:


👉 Riittääkö sinulle SEO-ystävällinen sivusto – vai haluatko, että se myös löytyy hakukoneista?


👉 Miten sivusto voi tukea liiketoiminnan tavoitteitasi – näkyvyyttä, myyntiä, brändiä?


👉 Valitsetko verkkosivujen toimittajan, joka pystyy toimittamaan:

a. nätin sivuston,

b. hakukoneystävällisen ja toimivan sivuston,

c. sivuston, joka tuo asiakkaita luoksesi,

d. sivuston, joka ydistää kaikki yllä olevat?



Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, mikä olisi juuri sinun tilanteeseesi paras ratkaisu.

 
 
 

Kommentit


bottom of page